Corpus Cristi


Któż mi to da Panie! abym znalazła Ciebie samego i otworzyła Tobie całe serce moje, i cieszyła się Tobą, jako pragnie dusza moja! Niechaj już mię żadne stworzenie nie widzi i nie zajmuje, lecz Ty sam mów do mnie, jako ukochany do ukochanego zwykł mówić, jako przyjaciel z przyjacielem zwykł obcować.


Oto błagam, tego pragnę, abym się cała z Tobą połączyła, i serce moje oderwała od wszelkich rzeczy stworzonych, a przez częstą Komunię i Mszę świętą, coraz bardziej nauczyła się pojmować i cenić rzeczy niebieskie i wieczne.


Ach! Panie i Boże mój, kiedyż będę cała z Tobą złączona, cała w Tobie zatopiona, tak, żebym już zupełnie o sobie zapomniała. Ty we mnie, a ja w Tobie: i w takim Zjednoczeniu dozwól mi trwać wiecznie.


Zaiste, Tyś jest mój ulubiony wybrany z tysiąca, w którym upodobało się duszy mojej mieszkać, przez wszystkie dni żywota mego. Zaiste, Tyś jest ukojeniem moim, w Tobie pokój zupełny i odpocznienie prawdziwe; bez Ciebie, trud, boleść i nędza nieskończona.


Zaprawdę, Tyś jest Bóg ukryty, nie przebywasz z bezbożnymi, lecz z pokornymi, a z prostymi rozmowa Twoja. O jako dobry i słodki jest duch Twój, o Panie, który dla okazania synom Twoim słodkości Twojej, najsłodszym z Nieba zstępującym chlebem posilać ich raczysz...

Lecz cóż oddam. Panu za taką miłość? Nic nie mam milszego do dania, jak to, ażebym serce moje całkowicie oddała Bogu, i z nim zupełnie się złączyła. Racz Panie być ze mną, bo ja najgorętszą chęcią pragnę być z Tobą... Niech więc serce moje będzie złączone z Tobą w czasie i w wieczności... Oto Panie, jest całe pożądanie moje. Amen.

LITANIA O PRZENAJŚWIĘTSZYM SAKRAMENCIE

Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson.
Chryste, usłysz nas, Chryste, wysłuchaj nas.
Ojcze z nieba Boże, zmiłuj się nad nami.
Synu Odkupicielu świata Boże, zmiłuj się nad nami.
Duchu Święty Boże, zmiłuj się nad nami.
Święta Trójco, jedyny Boże, zmiłuj się nad nami.

Chlebie żywy, któryś z nieba zstąpił, zmiłuj się nad nami.
Ziarno pszeniczne wybranych Twoich, zmiłuj się nad nami.
Wino kosztowne, czystość Panieńską ochraniające, zmiłuj się nad nami.
Chlebie obfity, królom z siebie rozkosze wydający, zmiłuj się nad nami.
Ofiaro czysta, zmiłuj się nad nami.
Baranku bez zmazy, zmiłuj się nad nami.
Stole i Ołtarzu Nowotestamentalny, zmiłuj się nad nami.
Przedziwny pokarmie Anielski, zmiłuj się nad nami.
Manno niebieska, ukryta, zmiłuj się nad nami.
Chlebie nadistotny, zmiłuj się nad nami.
Przedwieczne Słowo Ojcowskie, któreś się Ciałem stało, i między nami przebywało, zmiłuj się nad nami.
Tajemnico wiary, zmiłuj się nad nami.
Wspaniały i najchwalebniejszy Sakramencie, zmiłuj się nad nami.
Ofiaro ze wszystkich najświętsza, zmiłuj się nad nami.
Prawdziwe ubłaganie za żywych i umarłych, zmiłuj się nad nami.
Niepojęte cudo nad wszystkie cuda, zmiłuj się nad nami.
Niebieskie lekarstwo grzesznych, zmiłuj się nad nami.
Przenajświętszej Męki Pańskiej pamiątko, zmiłuj się nad nami.
Darze wszelkie dary przewyższający, zmiłuj się nad nami.
Pamiątko miłości Boskiej, zmiłuj się nad nami.
Hojności opływająca Boskiej szczodrobliwości, zmiłuj się nad nami.
Najświętsza i przenajdostojniejsza tajemnico, zmiłuj się nad nami.
Lekarstwo dusz, zmiłuj się nad nami.
Chlebie wszechmocnością słowa uczyniony ciałem, zmiłuj się nad nami.
Niekrwawa ofiaro, zmiłuj się nad nami.
Sakramencie niewysłowionej Boskiej łaskawości, zmiłuj się nad nami.
Posilenie i ochłodo dusz czystych, zmiłuj się nad nami.
Podróżne zasilenie w Panu umierających, zmiłuj się nad nami.
Darze przyszłej chwały, zmiłuj się nad nami.
Przenajświętsza Eucharystio, zmiłuj się nad nami.
Źródło wszelakich łask, zmiłuj się nad nami.
Zadatku wiecznej szczęśliwości, zmiłuj się nad nami.

Bądź nam miłościw, wysłuchaj nas Panie!
Od wszelkiego złego, wybaw nas Panie!
Od niegodnego Ciała i Krwi Twej pożywania, wybaw nas Panie!
Od pożądliwości oczu, wybaw nas Panie!
Od pychy żywota tego, wybaw nas Panie!
Od potępienia wiecznego, wybaw nas Panie!

Przez ono wielkie pragnienie, którymś Baranka wielkanocnego z uczniami swymi pożywać pragnął, wybaw nas Panie!
Przez głęboką pokorę, z jaką Twoim uczniom umywałeś nogi, wybaw nas Panie!
Przez najświętszą miłość, z której ten Boski Sakrament postanowić raczyłeś, wybaw nas Panie!
Przez wszelkie utrudzenia, prace i męki Twoje, któreś w tym ciele podjąć raczył, wybaw nas Panie!
Przez pięć ran tegoż Ciała Twego najświętszego, wybaw nas Panie!
Przez Krew Twoją najświętszą, którąś dla nas wylać i na ołtarzu zostawić raczył, wybaw nas Panie!

My grzeszni Ciebie prosimy, wysłuchaj nas Panie.
Abyś nam wiary, uczciwości i nabożeństwa ku temu Sakramentowi pomnożyć i do końca zachować raczył, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas Panie.
Abyś nas do częstego i zbawiennego pożywania tej św. Eucharystii, przez prawdziwe grzechów naszych wyspowiadanie się, pobudzić i przywieść raczył, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas Panie.
Abyś nas od wszelkiej ślepoty serca uchować raczył, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas Panie.
Abyś nas do uczestnictwa drogich i niebieskich pożytków tego najchwalebniejszego Sakramentu przywieść raczył, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas Panie.
Abyś nas w godzinę śmierci naszej tym niebieskim pokarmem wzmocnić i obronić raczył, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas, Panie.
Synu Boży, Ciebie prosimy, wysłuchaj nas Panie.

Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, przepuść nam Panie!
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, wysłuchaj nas Panie!
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata, zmiłuj się nad nami!
Chryste usłysz nas, Chryste wysłuchaj nas!
Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson.

MODLITWA
Boże, któryś nam w Sakramencie cudownym męki Twojej pamiątkę zostawił, racz nam dać, prosimy, abyśmy Ciała i Krwi Twojej świętych tajemnic tak używali, iżbyśmy odkupienia Twego pożytku sami w sobie ustawicznie doznawali; który żyjesz i królujesz z Bogiem Ojcem w jedności Ducha Świętego, Bóg na wieki wieków. Amen.
(C. Plater-Zyberk, Życie katolickie. Książeczka do nabożeństwa i rozmyślania)