Opracowanie wszystkich propozycji: Juliusz Pyrek OFMCap
Modlitwa uwielbienia: Uczestnictwo w uwielbieniu jakie Syn oddaje Ojcu
Słowo bł. Honorata:
A teraz wspomnijmy, że cała ta krwawa scena odgrywała się nie tylko przed milionową gromadą, z całego świata zebraną, ale wobec Przenajświętszej Trójcy i całego Niebieskiego Dworu. I wystawmy sobie, co się działo w sercu Ojca Przedwiecznego, gdy na krzyżu rozciągano ciało Jezusowe, gdy je przebijano, gdy trzeszczały żebra Jego i wychodziły ze stawów ręce i nogi. Jaka straszna walka toczyła się w Jego Sercu między miłością dla rodu ludzkiego, a politowaniem dla jednorodzonego, współistotnego Syna; między zbawieniem naszym, a miłością Jezusa! I podziwiajmy, uwielbiajmy, i z zachwytem miłosnym, choć z oczami łez pełnymi, weselmy się, że miłość ku nam odniosła zwycięstwo. (Pnp IX,18.)
Tradycja franciszkańska:

Słowo Boże: J 12,23-27
Nadeszła godzina, aby Syn Człowieczy został uwielbiony. Zaprawdę, zaprawdę powiadam wam: Jeśli ziarno pszenicy wrzucone w ziemię, nie obumrze, zostanie samo, jeśli zaś umrze, przyniesie obfity plon. Kto kocha swoje życie, straci je, a kto nie ceni swego życia na tym świecie, zachowa je dla życia wiecznego. Kto chce Mi służyć, niech idzie za Mną, a gdzie Ja jestem, tam też będzie mój sługa. A mój Ojciec uczci tego, który Mi służy. Teraz lęk ogarnął moją duszę. I czyż mam powiedzieć: Ojcze, uwolnij Mnie od tej godziny? Ale po to przyszedłem, dla tej właśnie godziny! Ojcze, uwielbij imię Twoje! A z nieba odezwał się głos: - Już uwielbiłem i znowu uwielbię.
Temat do skrutowania – medytacji „Uwielbienie”
Historyczne | Mądrościowe | Prorockie | Ewangelie | Pozaewangeliczne |
Wj 15,21; | Jdt 16,13; | Iz 6,3; | Mt 9,31; | Dz 2,46n; |
Kpł 7,12; | Ps 6,6; | Iz 12,4n; | Mt 11,25; | Dz 3,8n; |
Kpł 22,29n; | Ps 8,2n; | Iz 25,1; | Mt 21,9.16; | Dz 10,46; |
1Sm 2,1; | Ps 18,50; | Iz 38,18; | Mt 26,30; | Dz 11,18; |
2Sm 7,22; | Ps 22,23-26; | Iz 42,10.12; | Mk 7,36n; | Dz 16,25; |
1Krn 16,4.36; | Ps 29,4; | Jr 20,13; | Łk 1,46; | Dz 19,17; |
1Krn 23,5; | Ps 30,5.10; | Jr 31,7; | Łk 2,13n.20.38; | Rz 15,9; |
2Krn 33,16; | Ps 33,1-3; | Ba 2,17; | Łk 17,15-18; | 1Kor 14,15.26; |
Ezd 3,11; | Ps 34,3-4; | Dn 3,51-90; | Łk 18,43; | Ef 1,6.12.14; |
Ne 5,13; | Ps 35,18; | Łk 19,37; | Ef 3,21; | |
Ne 8,6; | Ps 47,2.6; | Łk 24,53; | Ef 5,14.19; | |
Mądrościowe | Ps 50,23; | Mądrościowe | Flp 1,11; | |
Ps 104,1; | Ps 57,8; | Ps 136; | Flp 2,5.11; | |
Ps 105,1nn; | Ps 66,16n; | Ps 145,1-3.6; | Kol 1,15; | |
Ps 106,2; | Ps 69,31; | Ps 146-150; | 1Tm 3,16; | |
Ps 108,2-6; | Ps 71,15; | Ps 146,2.6-7; | 1Tm 6,15n; | |
Ps 109,30; | Ps 79,13; | Ps 148; | 2Tm 2,11nn; | |
Ps 113-118; | Ps 81,2; | Syr 17,27n; | Hbr 13,15.21; | |
Ps 115,17n; | Ps 88,11nn; | Ps 96,1nn.7n; | Ap 4,8; | |
Ps 117; | Ps 89,2.16n; | Ps 97,1.12; | Ap 5,9; | |
Ps 135; | Ps 92,5-7; | Ps 98,3-4.6.8; | Ap 14,3; | |
Ps 95,1; | Ps 99,5; | Ap 15,3; | ||
Nauczanie Kościoła:
Victimae paschali laudes immolent christiani. Żertwie paschalnej chwała i cześć! Chrześcijanie, zjednoczmy się w tym hymnie! Chrześcijanie Rzymu i Świata! Zjednoczmy się w uwielbieniu wielkanocnej Ofiary, w uwielbieniu Baranka bez zmazy, w uwielbieniu Zmartwychwstałego Pana!
Agnus redemit oves: „Okupił swe owce Baranek bez skazy, pojednał nas z Ojcem i zmył grzechów zmazy”. Oto Chrystus! Oto nasz Odkupiciel świata! Życie swe daje za owce. Zjednoczmy się w uwielbieniu tej Śmierci, która przynosi nam Życie, bo od śmierci potężniejsza jest Miłość: oto śmierć przyjęta z miłości — zwycięża śmierć! Oto śmierć przyjęta z miłości objawia Boga, który jest miłośnikiem życia, który chce, byśmy Życie mieli i mieli w obfitości, byśmy mieli to Życie, które jest w Nim. Żertwie paschalnej najwyższa chwała i cześć. W Jego śmierci jest nasze pojednanie z Ojcem. Jest to pojednanie z Bogiem grzeszników, pojednanie człowieka, który przez grzech umiera dla Boga i nie ma w sobie tego Życia, które jest w Bogu i tylko w Bogu. I tylko z Boga. Śmierć Chrystusa jest nowym początkiem. Jest to początek Życia, które nie ma końca. Nie ma końca, bo jest z Boga i w Bogu. Kiedy stworzenie umiera — Bóg żyje. Kiedy umiera Chrystus — ożywa całe stworzenie. Bądź błogosławiona, Śmierci życiodajna! Błogosławiony Dzień, który dał nam Pan.
Błogosławiony bądź, Chryste, Synu Boga Żywego! Błogosławiony bądź Synu Człowieczy, Synu Maryi, błogosławiony, ponieważ wstąpiłeś w dzieje człowieka i świata aż po granice śmierci: Mors et vita duello conflixere mirando. „Śmierć zwarła się z życiem i w boju, o dziwy, choć poległ Wódz życia, króluje dziś żywy”. Tak. Dzieje człowieka i świata są naznaczone tajemnicą śmierci, naznaczone piętnem umierania — od brzegu do brzegu. Wziąłeś to piętno na siebie, Synu przedwiecznie zrodzony, Synu współistotny Ojcu: Życie z Życia i przeniosłeś poprzez granice śmierci stworzenia, poprzez granice naszej ludzkiej śmierci, aby objawić w niej Ducha, który daje Życie. (Jan Paweł II, Z Placu św. Piotra na Watykanie, w Wielką Niedzielę 1987 r.)